Friday, October 7, 2011

ouh please be matured okeh =)

Assalamualaikum

readers and followers..kaifa halukum?

:study

penat. penat. penat. haihh. tu lah yang aku rase since masuk belajar balik. adat laa tu kan. selama sebulan aku duk sini, langsung takde istilah hujung minggu untuk aku. program memanjang. huwaaa! bak kate kawan aku, nak jadi pelajar bertekad terbilang laa katekan. heh. aku bukan nak citer pasal program2 hujung minggu. lupakan je lahh. kang panjang lak cite. 

:ohno
bile student yang datang dari pelbagai aliran masuk, kitorang student asasi yang dah setahun duk kat sini dah awal2 dinasihatkan jangan nak tunjuk otai. heh. tang mane ntah otainye aku pun tak tau. rasenye tak salah pun kan klu nak bising2 sesame geng sendiri. bukan masalah assabiyah tapi yang baru pun kene pandai la adapt2 ngan orang sekeliling. takde masalah pun nak campur2 ngan kitorang. kami tak sombong okehh =)


=((
tapi isu yang latest ni sedikit sebanyak wat aku rase nak gelak sorang2. pleas lahh. sume dah besar panjang kan? dah boleh fikir mane yang baik dan buruk. agi2 most of them datang dari background agama. belajar agama tinggi2. dah jelas basic2 agama. aku pun try jadi sematang yang boleh walaupun ramai yang anggap aku macam budak2. ok fine. jeles lah tu sebab aku awet muda. heh. 

:entah
isunye simple je. dear sahabat2 muslimah sekalian. anda yang belajar agama tinggi2 tu mesti dah faham hukum2 yang basic kan? contohnye aurat. wat ape belajar tinggi2 tapi tak amal. haihh. sia2 je belajar. then, bila ade kaum muslimin yang tegur kecuaian korang tu, open minded la sikit. yeahh. kita tak sempurna. mesti ade gak yang silap langkah. termasuklah aku. bukan niat seseorang tu nak mengaibkan sesiapa. tapi ape yang dia tegur tu kene alert lahh.

 :tidak
jangan nak melenting tak tentu pasal. ade ke dia mention name sape2? sape yang terase, naseblah. pedass kan?? ok, katakan lah yang terase tu tak puas hati kan. cakaplah ape yang korang tak puas hati tu. tapi janganlah sampai nak MENTION name2 lak. maybe teguran dia terlalu kasar sampai ade yang takleh terima. ape salahnye gi private message dengan dia. setel elok2. ni tak. main redah je. orang yang dimentionkan tu mestilah nak bela diri dia kan? dia pun ade maruah gak. even aku pun nak bela diri sendiri. takmau orang salah anggap pasal aku. mane nak lari?? pusing2 satu kampus jumpe gak kann.

:kejar
so bile dah main mention2 camni, isu pun jadi panjang. gaduh sana sini. sorang duk bela diri sendiri. sorang agi duk nak pertahankan yang kenyataan dia. tu tak masuk agi dengan yang masuk campur. mule la nak emosi2. haduihhh. be matured la ok. tak payah nak aibkan sape2. benda boleh setel elok2. tak payah nak kecoh2. orang bagi teguran tu kire dah bagus. nak mengingatkan mereka yang lalai.

:terharu
aku bukanlahh nak bela sape2. tapi as long as kita ni sedara seislam, budaya tegur menegur tu kene sentiasa ade. mesti kene carenye. depends kat orang nak terima ke tak teguran kita tuhh. aku kadang2 lebih prefer teguran yang pedas tapi pleasslah tegur aku secare peribadi. ni klu main sound depan2, sape nak terima? aku amat hargai sape2 yang tegur aku secara peribadi. 

:cool
setiap percakapan kita tu menggambarkan diri kita sendiri. korang nak mencarut, nak maki2, tu korang punye hal. hubungan dengan Allah kita WAJIB jaga. utamakan pandangan Allah tu yang utama. tapi, hubungan sesama manusia pun kene laa jaga jugak. karang mati, yang tolong sembahyangkan, kapankan dan kebumikan korang pun manusia jugak.

 :ohno
dah2. ape2 hal setel la elok2. tak payah nak panjang2kan isu. malu la sikit. ambik semua tu wat pengajaran. LIHAT PADA APA YANG DIKATA, BUKAN PADA SIAPA YANG BERKATA. bace blog aku ni janganlaa tension2. aku taip entry ni sambil makan kek coklat. nakk? haha.

:)
aku pun tak sempurna. selalu gak lalai. tapi aku cuba untuk tak melukakan atau mengaibkan sape2. and now i'm still trying to be a perfect muslimah. cover my hijab perfectly and so on. pray for me please. tegur aku klu aku ade wat silap =)

:mati
*ade orang cakap camni haa : BELAJAR BERTINGKAT2 TAPI BODOH BERLAPIS2. tu taknak terima teguran orang lain. =.='


ma'as salaamah wa ilal liqa'


Syerah Meteora

10 comments

October 7, 2011 at 12:51 PM

dasyat2..kes sy, ada orang nak tegur tp dia bukan ckp kat depan sy..pi cakap kat orang lain. tut tut sampai ke telinga ni haa. kan tak pasal org lain pandang slek. mai je dtg depan, xda org nak marah pun kalau dia tu betul. ngeh3

October 7, 2011 at 1:24 PM

haha.

rainys garang kot. tu dia takut. ape2 hal boleh setel.

haishh. susah la klu mengata kat blakang. smpai bile pun tak setel. sakit hati ade =(

October 7, 2011 at 3:22 PM

grrr. mane budak tu ? meh sini meh !

October 7, 2011 at 9:33 PM

hahaha. ko cari la sendiri kat kampus =p

October 8, 2011 at 1:25 AM

fuh..
penat baca dari atas sampai bawah..
tp ayat paling last tu ak rasa nk guna di masa akan datang..

October 8, 2011 at 11:24 AM

ni entry terpanjang hang kan?

oooh,pasal tu ke gaduh2, & x puas hati tu?baru ari ni tahu,wakaka..

syerahhh...nak kek cekelatt se peliz :tlg

October 9, 2011 at 9:04 PM

kyo:

penat? :hah

gune je. haha. bagi orang yang bodoh sombong sedar diri sket =p

October 9, 2011 at 9:11 PM

rehan:

hoho. dahh lame tak update so ai nak bebel2 panjang2.

tu ahh pasal. siyes geram bace. wat malu kaum je. haihh.

:nah kek coklat tamat tempoh :hoho

October 13, 2011 at 5:01 PM

http://fyapelangi.blogspot.com/2011/10/blog-pilihan-fya-pelangi-2.html

hehe. <3

October 17, 2011 at 11:50 AM

Keh3! Melawat sini jap. Tetibe rajin nak mengomen. :well
Ni belum kira lagi masalah stadi group memalam kat cafe. Tak perlu kot nak stadi memalam dgn budak laki.. Just inform laa masa yang sesuai. Betul tak?! :geram
Tetibe emo :hoho

Post a Comment
Copyright © 2012 Reserved To Syerah Meteora
Design By Budak Comel